• Speltid: 60 min
  • Kategori:
  • Hemsida: http://www.inkonst.com

”Cuteness Overload” - Nadja Hjorton, Lisen Rosell, Anna Efraimsson

I en äckelsöt värld fylld av värnlösa bebisdjur och storögda blickar dyker vi djupt ner i det gulliga, det som är extremt, nästan FÖR sött.
När slår det puttenuttiga över och blir motbjudande eller voyeuristiskt? Var går gränsen mellan att vilja ha något och samtidigt nästan vilja skada eller ha sönder det?

Gulliga filmer och bilder är en genre som precis som pornografi och skräckfilm har som syfte att få oss att reagera kroppsligt och känslomässigt på det vi ser. De gör något med oss.

Cuteness Overload tar sig an gulliga rörelser, uttryck och begär, och använder dem för att fundera över makt och maktlöshet. Vem tittar, vem blir tittad på? Vem är gullig och vem reagerar? Det rör sig på den vassa eggen mellan intimitet och exploatering, omsorg och övergrepp. Resultatet blir groteskt, motbjudande och väldigt roligt.

Cuteness overload springer ur ett konstnärligt utvecklingsprojekt med stöd av Riksteatern tillsammans med Ingeborg Hasselgren som skrivit avhandlingen “Cute Feelings: the embodied pleasures of cuteness” har man i workshopform praktiskt och teoretiskt undersökt gulliga fenomen ur olika perspektiv.

Nadja Hjorton är koreograf, dansare och regissör. Hon är medlem i ÖFA-kollektivet och har varit medskapare och aktör i flertalet av ÖFAs föreställningar. Nadjas verk har presenterats på scener och festivaler runt om i Sverige och i Europa bland annat på MDT, Dansens hus, Parkteatern, Sommerszene i Salzburg, Kunstencentrum BUDA i Kortrijk, Reykjavik dance festival och Batard festival in Brussels. Nadja är även medlem i ÖFA-kollektivet. Ni såg henne senast i Grottbjörnens folk på Inkonst.

Lisen Rosell är skådespelare, producent och kulturvetare, “Monstertruck – date with destruction” är hennes praktik på Stockholms Universitets Kulturvetarprogram. Lisen är medlem i ÖFA-kollektivet har varit medskapare och aktör i flertalet av ÖFAs föreställningar och har även arbetat på bla Stockholm stadsteater Skärholmen, MDT, Perfect Performance och Teater Halland. Under hösten arbetade hon med koreograferna Amanda Apetrea och Halla Olafsdottir i föreställningen “Beauty and the beast” som vann Prix jardin d’Europe 2013 i Wien.

Anna Efraimsson är lektor i koreografi vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Hon driver också The Blob som är ett alter ego som initierar, curaterar och producerar konst och kultur med förkärlek för dans och koreografi.

Av: Lisen Rosell, Nadja Hjorton, Anna Efraimsson | Scenografi, kostym, ljus & mask: Daniel Åkerström Steen | Producent: Frida Tiger | Foto: Märta Thisner | Produktion: ÖFA-kollektivet | Produktionsresidens: Riksteatern | Med stöd av: Kulturförvaltningen Stockholm stad, MDT.

  • Inga bokningsbara tillfällen

Du kan köpa biljetter online fram till 2 timmar innan arrangemanget börjar. Fram till 72 timmar innan arrangemanget, kan du även välja att boka biljetter för att betala t o m sista hämtdatum, antingen online eller i butiken. Ring tel.040-10 30 20 under våra öppettider om du vill boka via telefon.